Jakie urzędy w Holandii trzeba odwiedzić? Okazuje się, że żadnego! Wszystkie najważniejsze sprawy urzędowe w Holandii można załatwić bez wychodzenia z domu. Umożliwia to elektroniczny podpis DigiD, który daje swobodny dostęp online do urzędów. Dzięki niemu można załatwić wiele spraw za pomocą komputera lub smartfona. Jakie jeszcze znamy urzędy w Holandii?
Strony, na których można załatwić sprawy urzędowe w Holandii
MijnOverheid jest stroną holenderskiego rządu, za pomocą której załatwić można najważniejsze sprawy urzędowe całkowicie zdalnie. Można w nim znaleźć wszelkie dane dotyczące numeru urzędu obywatelskiego, adresu do korespondencji czy pojazdów, jakie są zarejestrowane na nasze nazwisko. W łatwy sposób można nie tylko przeglądać zgromadzone dane, ale także weryfikować ich poprawność.
Na portalu MijnOverheid można także uruchomić skrzynkę pocztową, do której trafiać będą wszystkie pisma urzędowe. Dzięki niej wszystkie ważne dokumenty trafią na czas i można je w dowolnej chwili odczytać i przeglądnąć. Za pośrednictwem witryny można załatwić w szybki i łatwy sposób wiele spraw, gdyż coraz więcej urzędów i organizacji rządowych jest z nią powiązanych. Jest to ogromna ułatwienie dla obywateli Holandii.
Co jeszcze można załatwić za pośrednictwem holenderskiego e-urzędu?
MijnOverheid zdecydowanie ułatwia załatwianie spraw urzędowych. Ogromnym plusem witryny jest także możliwość pobrania najważniejszych dokumentów w formacie PDF.
Elektroniczny podpis DigiD pozwala także na uzyskanie jaaropgaaf, czyli specjalnej karty podatkowej wydawanej przez pracodawcę, która zawiera najważniejsze informacje dotyczące zarobków oraz sumy zapłaconych podatków. Dokument ten jest niezbędny m.in. podczas starania się o zasiłki w gminach właściwych do miejsca zamieszkania.
On-line można również wypełnić formularze podatkowe, co znacząco ułatwia rozliczenia z urzędem skarbowym. Ogromnym ułatwieniem jest także to, że większość formularzy posiada już wypełnione pola. Konieczne jest tylko udzielenie odpowiedzi na kilka pytań, a także sprawdzenie poprawności zawartych w dokumentach danych.
Korzystanie z wirtualnego urzędu pozwala zaoszczędzić sporo czasu, gdyż wszystkie najważniejsze sprawy można załatwić bez wychodzenia z domu. W łatwy i szybki sposób można wypełnić formularze i przesłać je do konkretnego urzędu, a dzięki temu, że dokumenty dostępne są w formacie PDF można mieć je zawsze pod ręką.
Urzędy w Holandii – najważniejsze instytucje
Urzędy w Holandii działają podobnie jak w Polsce. Wyróżniamy:
- SVB, czyli holenderski ZUS odpowiedzialny m.in. za wypłaty zasiłków
Kontakt do oddziału w Amsterdamie:
(020) 656 5656 – połączenie z Holandii
+31 20 656 5656 – połączenie z zagranicy
- UWV WERKbedrijf, czyli holenderski urząd pracy pomagający znaleźć zatrudnienie
Kontakt w j. niderlandzkim:
0800 – 80 01 – darmowe połączenie
- Belastingdienst, czyli holenderski urząd skarbowy.
Kontakt dla cudzoziemców:
(055) 538 53 85 – z Holandii
+31 55 538 53 85 – z zagranicy
- Inspectie SZW, czyli holenderska inspekcja pracy zajmuje się sprawami sprawiedliwych i bezpiecznych warunków pracy
Kontakt w j. niderlandzkim:
0800 – 5151 – darmowe połączenie z Holandii
+31 70 333 44 44 – z zagranicy
- FNV, czyli największy holenderski związek zawodowy
Kontakt w j. angielskim i niderlandzkim:
+ 31(0) 88 – 368 0 368
Więcej na temat życia i pracy w Holandii znajdziesz na www.hollandconctracting.pl.